Sosiaalinen verkostoituminen tai sosiaalinen media on menossa kohti yritysystävällisempää ympäristöä. Suuremmat sosiaalisen median sivustot luotiin yksilön mielessä. Nykyisten sosiaalisen median verkkojen ominaisuudet eivät ole vain tehottomia yrityksille, vaan ne voivat myös olla haitallisia vahvien liikekumppaneiden kehittämiselle. Nämä sosiaaliset verkostot voivat aiheuttaa yrityksille menettää rahaa, koska ne voivat olla liian avoimia yrityksille käytettäväksi päivittäisessä liiketoiminnassa.

Yritysten verkottumisjärjestelmän on oltava suljettu. Jotta yrityksen sosiaalinen verkosto olisi tehokas, sen on oltava kuin oikea Rolodex. Kun yritys tapaa toisen yrityksen ensimmäistä kertaa, he eivät halua esitellä koko Rolodexiaan ensimmäisessä kokouksessa. Valitettavasti näin useimmat isommista sosiaalisista verkostoista ovat rakentaneet alustansa.

Suurin osa käyttäjistä voi nähdä toisensa “ystävien” ja “seuraajien” alueilla. Tämä voi johtaa siihen, että jotkut yritykset menettävät kilpailuedunsa suhteen, joka heillä on suhteeseen toiseen liikekumppaniinsa, kanssa. Esimerkiksi yritys on voinut viettää kuukausia etsimässä tietyn tuotteen tukkumyyjää. Tämä jakelija saattaa toimittaa kyseisen tuotteen uskomattoman alennuksella, jota yritys voi käyttää suuren tulon tuottamiseen. Yrityksellä ei olisi järkeä paljastaa kuka tuo jakelija on kaikille, joita he tapaavat. Näin tapahtuu kuitenkin useimmissa sosiaalisen verkostoitumisen sivustoissa. Koko yhteyshenkilö-, ystävä- ja seuraaja-luettelo paljastetaan kaikille, joista tulee yrityksen ystäviä tai seuraajia.

Yleensä kaikki päivitykset, joita joku tekee säännöllisissä sosiaalisen median verkostojärjestelmissä, ajaa päivitykset muilta käyttäjiltä (tämä sisältää muut yritysyksiköt ja potentiaaliset kuluttajat). Pelkästään tämä tosiasia voi tarkoittaa, että yritys voi kadottaa tärkeän tiedon myyjältä tai jopa asiakkaalta, joka haluaa tehdä ostopäätöksen. Minkä tahansa ihmisen kaikki tiedot voidaan ja ne hylätään päivityksillä suurissa sosiaalisen median verkostoissa, ja tämä on valtava ongelma yrityksille. Yritys tarvitsee puhtaan sosiaalisen verkoston, jossa kontaktit eivät näe toisiaan, ellei yritys ole sitä määrännyt, ja viestinnän virta voidaan ohjata pisteeseen, jossa yritys näkee vain asiaankuuluvat tiedot eikä niitä saa sekoittaa henkilökohtaisten kontaktien henkilökohtaisten tietojen kanssa.

Yrityksen omistaja omistaa todennäköisesti useamman kuin yhden yrityksen. Tämä tarkoittaa, että yhden sosiaalisen median tai sosiaalisen verkoston profiilin omistaminen ei ole vaihtoehto useimmille yrityksille. Jokaista yritystä on kohdeltava erillisenä yrityksenä ja sillä on oma profiili. Tämä antaa yritykselle mahdollisuuden välttää ilmiötä, jota kutsutaan “yritysverhon lävistykseksi”, jossa yritys liittyy laillisesti toisiinsa, koska se ei ylläpidä asianmukaisesti rajoja kahden tai useamman yrityksen välillä. Tämä tarkoittaa sitä, että enemmän omaisuutta voi olla vaarassa, kun yrityksellä on oikeudellisia ongelmia. Sosiaalisen median erillisten tilien omistaminen voi olla erittäin hyödyllinen tätä yritysten välistä rajaa varten ja sillä vältetään tulevaisuudessa riita-asioihin liittyvät ongelmat.

Jatkossa luodaan sosiaalisia verkostoja ottaen huomioon yrityskäyttö ja henkilökohtainen käyttö jälkikäteen. Muutos antaa yrityksille mahdollisuuden hyödyntää paremmin sosiaalisen median järjestelmiä ja antaa niille mahdollisuuden olla erilaisissa profiileissa ja estää yhteyksiä näkemästä toisiaan järjestelmissä. Nämä yritykset ovat paremmin varautuneita kehittämään yhteyksiä Internetin kautta ja luomaan globaalit markkinat, jotka sopivat paremmin yritysten omistajien tarpeisiin kaikkialla.