Kaikki alkoi vuonna 1769, kun ranskalainen insinööri Nicolas J. Cugnot testasi harvinaista keksintöään – laitetta, jota voidaan pitää ensimmäisenä teillä ajavana autona. Se koostui itsekäyttöisestä, kolmipyöräisestä, sotilastraktorista, joka oli varustettu höyrykoneella. Cugnotin keksimä auto ei kuitenkaan ollut sopiva tielle, koska se oli liian raskas ja suuri. Siitä huolimatta, että sillä oli runsaasti lähtöpistettä ja rajallinen aika, jolla se pystyi ajamaan, Cugnotin auto meni tiensä historiaan ja avasi tien kaikille seuraajille.

Muita merkittäviä nimiä autohistoriassa ovat skotlantilainen Robert Anderson, joka keksi sähkökärryn vuosina 1832–1839, tai Thomas Davenport ja Robert Davison, jotka loivat soveltuvammat autot, joissa käytettiin ei-ladattavia sähköakkuja. Henri Ford esitteli vuonna 1914 suurten autojen tuotannon. Siitä eteenpäin auto ei ollut enää rikasille omistettu kuvake, mutta se alkoi olla saatavana myös massoille.

Vuosien mittaan teollisuus kehittyi nopeasti, yhä useammat maat päättivät valmistaa autoja, infrastruktuuri on kehittynyt vastaavasti ja alkuperäinen Yhdysvaltojen ylivalta on vähitellen haalistunut, kun enemmän eurooppalaisia ​​tai aasialaisia ​​yrityksiä kehittyi. Tällä hetkellä teollisuus, kuten Intia ja Brasilia, kukoistaa ja ne uhkaavat muiden olemassa olevien tuottajien myyntiä. Itse asiassa maailman autoteollisuus keskittyy nyt Aasian, Itä-Euroopan tai Etelä-Amerikan kaltaisille markkinoille keskittyen lähinnä Brasiliaan, Venäjälle, Intiaan ja Kiinaan (BRIC).

Nykyään maailmaa hallitseva taloudellinen ilmapiiri on päättänyt maailman autoteollisuuden suurimmista toimijoista ryhtyä tiettyihin toimenpiteisiin ilmoittautuakseen. Seurauksena on, että olemme laskeneet autojen myyntihintoja yhdessä parempien huoltopalvelujen tarjouksen kanssa houkutellakseen mahdollisimman monta asiakasta. Lisäksi yhä useammat autonvalmistajat avasivat tuotantolaitoksia näissä maissa hyödyntääkseen edullisempaa työvoimaa ja tehokkaita tuotantokustannuksia sekä toimituskuluja.

Tuotannon kannalta EU: ta voidaan pitää maailman suurimpana autojen tuottajana. Autoteollisuus antaa merkittävän panoksen EU: n bruttokansantuotteeseen (BKT), sillä vienti on suurempi kuin tuonti. Sellaisenaan on olemassa joukko periaatteita ja normeja, jotka auttavat mainostamaan yhdessä EU-maassa valmistettuja autoja muun EU: n alueella ilman esimerkiksi lisäkustannuksia. Autoteollisuuden kilpailu on kuitenkin kovempaa kuin koskaan, mikä on lopulta hyötyä asiakkaalle, joka voi ostaa, vuokrata tai vuokrata auton kilpailukykyiseen hintaan.