Yhdysvalloissa yksi kaupunki on tyypillisesti synonyymi autoteollisuudelle. On haastavaa ajatella amerikkalaisesta autosta ajattelematta Detroitista, Michiganista, ja viime vuosina auto jättiläinen on kärsinyt taloudellisista vaikeuksista. Vaikka ulkomaiset valmistajat Japanissa ja Koreassa ovat saaneet voimaa ja kuljettajia Yhdysvalloissa, se ei välttämättä tarkoita, että yhdysvaltalaiset autovalmistajat tehdään. MSNBC ilmoitti loppuvuodesta 2011, että Detroitin Big 3 – Chrysler, Ford ja GM – kasvoivat lähes 30 prosenttia johtuen urheiluajoneuvojen ja kuorma-autojen kysynnästä.

Pikatilanteita autoteollisuudesta

Vuodesta 2000 lähtien ympäri maailmaa on valmistettu keskimäärin 48 miljoonaa henkilöautoa.

Worldometersin mukaan Kiina tuottaa joka neljästä uudesta autosta, ja yli puolet kaikista autoista tuotetaan Aasiassa ja Oseaniassa.

Noin miljardista matkustaja-autosta, jotka kulkevat ympäri maailmaa, lähes 25 prosenttia niistä on rekisteröity Yhdysvalloissa. (Lähde: Kansainvälinen moottoriajoneuvojen valmistajien järjestö)

Businessweekin mukaan myydyin auto maailmassa on Toyota Corolla, jonka myynti on selvästi yli 35 miljoonaa.
Suurimmat autojen viejät

Vaikka Kiina on yksi maailman suurimmista henkilöautojen tuottajista, maa ei välttämättä ole korkealla sijalla maailman parhaiden viejien joukossa. Kansainvälinen kauppakeskus julkaisi äskettäin raportin tärkeimmistä autoteollisuuden viejistä seuraavan johtajan kanssa:

Saksa – Saksan autoteollisuuden juuret juontavat juurensa yhdeksännentoista vuosisadan lopulle ja Karl Benzin omistamille patenteille. Kun tuona aikana maa tuotti vain tuhat autoa vuodessa, nyt valmistetaan yli viisi miljoonaa. Suosittuihin saksalaisiin merkkeihin kuuluvat Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW ja Porsche.

Japani – Bensiinikäyttöisiä ajoneuvoja on rakennettu Japanissa jo vuonna 1907. Kansantaloutta uhkaavista luonnonkatastrofeista huolimatta Japani on pyrkinyt pitämään paikkansa parhaiden autovalmistajien ja viejien keskuudessa. Toyota, yksi kaikkien aikojen myydyimmistä tuotemerkeistä, toimii Japanissa, samoin kuin Nissan, Honda, Mazda ja Subaru.

Yhdysvallat – Yhdysvaltain autoteollisuus otti osuuden viime vuosina talouden takia. Omaisuuden purkamisen ja julkisen rahoituksen yhdistämisen kautta suuret tuotemerkit (Ford, Chrysler ja General Motors) ovat työskennelleet pysyäkseen pinnalla. Tästä huolimatta Yhdysvallat on edelleen suurin tuottaja, ja maan keskimäärin valmistetaan yli seitsemän miljoonaa autoa.

Korean tasavalta – Viime vuosikymmenen aikana Etelä-Korea on vakiinnuttanut asemansa autoteollisuudessa Daewoo Motorsin ja GM: n välisen yhteyden ja Hyundain läsnäolon Yhdysvalloissa suuren kokoonpanotehtaan kanssa.

Kanada – Vaikka maalla ei ole merkittävää alkuperämerkkia, Kanada on tärkeä autoteollisuudelle ulkomaisten tuotemerkkien, kuten Ford, Toyota, Chrysler ja Honda, perustamien monien laitosten ansiosta.
Suurimmat autojen maahantuojat

Vaikka monet maat tuottavat kotimaisia ​​merkkejä, autojen tuonti on edelleen vahvaa talouksissa, jotka haluavat tiettyjä ominaisuuksia, kuten polttoainetehokkuutta ja turvallisuusominaisuuksia. Autojen tärkeimpien maahantuojien joukossa:

Yhdysvallat – Yhdysvalloissa viime vuonna myytyjen tuotemerkkien joukosta monet nimet tuovat mieleen valmistajat muista maista: Toyota Camry ja Corolla, Nissan Altima sekä Honda Civic and Accord.

Saksa – Vaikka saksalaiset tuotemerkit hallitsivat kotimarkkinamyyntiä vuonna 2011, ulkomaisten mallien kysyntä riittää, jotta Saksasta tulee tärkeä tuoja. Ford, Skoda (kotipaikka Tšekki) ja Hyundai ovat suosittuja nimiä.

Yhdistynyt kuningaskunta – Ylellisyys on usein synonyymi Ison-Britannian autoteollisuudelle. Aston Martin, Bentley ja Rolls Royce ovat täällä valmistettuja kolme merkkiä, vaikkakin Fordilla, Volkswagenilla ja ranskalaisella Peugeotilla nähdään useammin teillä.

Italia – Italia tunnetaan Fiatista ja Ferrarista, mutta ulkomaiset valmistajat, kuten Ford Fiesta, ranskalainen Citroen C3 ja Volkswagen Golf, ovat myös kysyttyjä.

Ranska – ranskalaiset näyttävät olevan erittäin sitoutuneita kotimaisille tuotemerkeille, erityisesti Renaultille ja Peugeotille, mutta Fordin, Volkswagenin ja Romanian Dacian ulkomaiset mallit ovat saavuttaneet aseman viime vuonna.
Jälkimarkkinat

Autoteollisuuden kannalta yhtä tärkeätä on autojen varaosien ja tarvikkeiden valmistus ja myynti, tunnetaan yleisesti jälkimarkkinana. Automyynnin kannalta merkityksellisiä alasektoreita voivat olla tuotteet, kuten renkaat ja maalit, stereot ja GPS, moottorit ja käytön edellyttämät kemikaalit, nahka ja vinyyli istuimiin sekä turvaominaisuudet. Automotive Aftermarket Industry Association (AAIA) arvioi, että pelkästään Yhdysvalloissa jälkimarkkinat ovat yli 250 miljardia dollaria.